13 آوریل 2024- مطالعه ی اخیراً منتشر شده درCureus ، مزیت نسبت نوتروفیل به لنفوسیت (NLR) را در مدیریت دیابت نوع 2 (T2DM) و پیش بینی عوارض طولانی مدت نشان داد.

محققان نشان دادند که اثربخشی نسبت نوتروفیل به لنفوسیت در پیش‌بینی کنترل قند خون معادل با هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) است. آنها پیشنهاد کردند: از آنجایی که دیابت بر اندام های مختلف بدن تأثیر می گذارد، ارزیابی NLR احتمالاً التهاب را پیش بینی می کند.

دیابت، یک بیماری مزمن است که باعث اختلال در تنظیم قند خون می شود. دیابت نوع 2 می تواند منجر به شرایط التهابی طولانی مدتی شود که بر اندام های مختلف بدن تأثیر می گذارد. با وجود در دسترس بودن نشانگرهای تشخیصی مانند HbA1c برای دیابت نوع 2، یافتن نشانگر مناسبی که بتواند عوارض طولانی مدت را پیش‌بینی کند، ضروری است.

با توجه به پیشینه فوق، Qader A. Jalily، میکروبیولوژیست از موسسه علوم پزشکی ماهاویر در هند و همکارانش، نقش بالقوه ی نسبت نوتروفیل به لنفوسیت را در پیش‌بینی پیشرفت بیماری و پاسخ‌های درمانی ارزیابی کردند.

برای این منظور، محققان یک مطالعه مورد-شاهدی را در بین 160 بیمار دیابتی نوع 2با 132 فرد غیر دیابتی انجام دادند. نمونه های خون از هر شرکت کننده جمع آوری شد و HbA1c، هموگلوبین، فریتین، آهن و تصویر کامل خون (NLR) اندازه گیری و بررسی شد.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

 در سطوح سرمی فریتین، آهن و HbA1c تفاوت معنی داری در بین بیماران دیابتی نوع 2در مقایسه با افراد غیر دیابتی وجود داشت.

 مقادیر NLR در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 به طور قابل توجهی با افراد غیر دیابتی متفاوت بود.

 بین سطوح سرمی آهن و NLR همبستگی منفی و معنی داری وجود داشت(r=0.17-) و بینHbA1c  و NLR یک همبستگی مثبت وجود داشت(r=0.19).

سطح سرمی آهن با سطوح سرمی فریتین(r=0.24) و درصد هموگلوبین(r=0.41) همبستگی مثبت و معناداری نشان داد.

هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c) همبستگی مثبت و معناداری با NLR نشان داد(r=0.19)

 بین آهن با NLR (r=0.17-) و درصد هموگلوبین با NLR (r=0.30-) همبستگی منفی و معناداری وجود داشت. با این حال، چنین همبستگی در بین افراد غیر دیابتی دیده نشد.

 با دقت 89.85 درصد و حساسیت و ویژگی بالا،NLR  دقت تشخیصی مشابهی با HbA1c را نشان داد.

در نتیجه، با وجود در دسترس بودن نشانگرهای سنتی مانند گلوکز خون و HbA1c برای تشخیص بیماران دیابتی نوع 2، ممکن است این نشانگرها برای ارزیابی سلامت کلی و پیش‌بینی عوارض طولانی‌ مدت T2D نامناسب باشند.

این مطالعه ارتباط معنی داری را بین HbA1c و NLR در بین بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد. علاوه بر این، تفاوت معنی داری در NLR بین بیماران T2DM و افراد غیر دیابتی وجود داشت.

محققان نوشتند: «نتایج مطالعه ی ما از نقش NLR در مدیریت بیماران T2DM پشتیبانی می کند.به این ترتیب،ارزیابی جامع تری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با تخمین NLR امکان پذیر است. برخلاف بیومارکرهای سنتی، NLR می‌تواند برای پیش‌بینی عوارض بالقوه در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده شود».

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/neutrophil-to-lymphocyte-ratio-may-predict-potential-complications-among-type-2-diabetes-patients-study-127039